Interim Management
Mara en het Imposter Syndrome
Eén van de meest gehoorde worstelingen van vrouwen waar ik mee werk is de eeuwige twijfel aan het eigen kunnen. In sommige gevallen vindt de kritiek op het zelf al plaats vóór de handeling, soms tijdens en heel vaak achteraf. Het ‘imposter syndrome’ is een veel gehoorde term die hieraan gekoppeld wordt. Het idee dat je voor, tijdens of na een handeling (presentaties, gesprek etc.) zelf denkt dat je enorm door de mand bent gevallen en iedereen vast denkt hoe slecht je hebt gepresteerd. Je wordt ontmaskerd als de ‘Imposter’ die je bent, de bedrieger.
Het ‘imposter syndrome’ komt veelal voor bij hoofopgeleide vrouwen en is een veel gehoorde term binnen de psychologie en coaching.
In het Boeddhisme spreken ze over Mara.
Mara is de ‘Inner Critic’ een kritische demon die huist in ieder van ons.
Mara staat aan de basis van het zelf die zich vergelijkt met iets anders.
Mara
edere vergelijking die je doet met iets of iemand anders is een beoordeling van jouzelf. Iedere beoordeling die je doet van een ander is tevens een beoordeling van jezelf. Elke keer dat je een oordeel hebt over iemand anders, zet je diegene af tegen het oordeel wat je hebt over jezelf. Die persoon heeft het beter, slechter of net zo goed gedaan als jij. Deze persoon is mooier, minder mooi of net zo mooi als jij. Deze persoon is rijker, net zo rijk of minder rijk dan jij. De toon en mate van afwijzing die je ervaart tijdens die meting, zegt iets over jouw afwijzing van jezelf.
De eeuwige twijfel en het voor, tijdens of achteraf schuldig of niet goed genoeg voelen na een handeling is niks meer of minder dan een meting van jezelf tegen wat jij denkt dat het had moeten of kunnen zijn. Die maatstaf, dat is Mara.
Beter dan,
Minder dan,
Gelijkwaardig aan.
Zien, erkennen, loslaten
Siddharta, zoals we de Boeddha kennen voor zijn verlichting was verwikkeld in een hevige strijd met Mara tijdens de nacht van zijn verlichting. Tijdens zijn intens diepe meditatie probeerde Mara hem met alles wat hij had uit zijn concentratie te halen en hem te doen geloven dat hij helemaal niet zo verlicht was, en helemaal niet bevrijd van verleiding. Wie dacht Siddharta wel niet wie hij was.
Mara bood hem lust in de vorm van vele vrouwen, hebzucht in de vorm van beloofde rijkdom, probeerde hem woedend te maken en zaaide twijfel.
Toen Siddharta niet reageerde en in de ochtend verlichting bereikte vertrok Mara in wanhoop.
Zelfs in dit geval was Mara slechts tijdelijk ontmoedigd. Zelfs nadat de inmiddels verlichtte Boeddha in heel India diep vereerd was geraakt, bleef Mara onverwachte verschijningen maken en vertelde de boeddha dat die verering vanuit het volk nou niet bepaald ’spiritueel’ was, of juist dat hij nu wel een echte rockster was geworden en misschien wel iets meer kon doen met al die invloed.
De trouwe bediende van de Boeddha, Ananda, altijd op zoek naar enig kwaad dat zijn leraar zou kunnen overkomen en altijd klaar om hem te beschermen riep op een dag dat Mara weer was terug gekeerd en of hij hem moest wegsturen.
De Boeddha nodigde Mara uit en in plaats van Mara te negeren of weg te jagen, erkende de Boeddha zijn aanwezigheid in kalmte en zei: “Ik zie je, Mara.”
De Boeddha bood Mara een kussen aan zodat hij comfortabel kon zitten, vulde twee kopjes met thee, plaatste ze op de lage tafel tussen hen in en nam daarna zelf plaats. Ze keken elkaar aan. Mara bleef een tijdje hangen en probeerde het gesprek aan te gaan, Boeddha antwoordde alleen met ‘ Ik zie je Mara’ en daarna droop Mara af.
Via onderstaande link bied ik je graag een gratis meditatie aan die je kunt doen wanneer je zelf wordt uitgedaagd door Mara, of last hebt van het imposter syndrom.