Interim Management
Hoe gaat het écht met je?
Kun je echt eens even stil staan bij die vraag. En er niet aan voorbij gaan zoals we in het dagelijks leven eigenlijk wel vaak doen.
Hé, alles goed?
Hallo schat, Hoe gaat het?
Heey, Hoe is het met jou?
Het antwoord is meestal; Goed, of lekker of z’n gangetje.
Niks mis mee natuurlijk. Voor nu wil ik je toch even vragen om de eerste zin van dit blog iets bewuster te lezen. Hoe gaat het met je?
Kanten van je karakter
In een vorig blog hadden we het over de twee of meerdere kanten die we kunnen vinden in ons karakter. Ik sprak over mijn leven en de verschillende kanten die ik op ben gegaan, fouten die ik heb gemaakt of beter gezegd; ontdekkingen die ik heb gedaan.
Het hele leven, tot dit punt en ook voorbij dit punt is in mijn overtuiging een ontdekkingstocht. Een door mij onbewust gekozen weg met hindernissen waar ik van wil leren.
Dat leren wordt nog wel eens verschillend opgevat. Ik heb de laatste tijd momenten in mijn leven gehad waarin door verschillende personen eigenlijk werd verwacht dat ik ging leren te dealen met een zekere situatie. Of met het onvermogen van een ander. Leren over mijn grens te gaan of iets gewoon aan me voorbij te laten gaan en er niet op te reageren om de goede vrede te bewaren.
Ik denk dat ik, of eigenlijk één kant van mij dit in mijn leven een redelijk aantal keren heb gedaan. Mijn andere kant heeft dit eigenlijk nooit gedaan. In het kader van de goede vrede bewaren is één kant van mij nooit echt op het punt gekomen hieraan bij te dragen en de laatste tijd denk ik veel na over hoe dit kan.
Waarom
- Waarom sommige mensen hier beter in zijn en daardoor minder conflict of spanning ervaren in hun leven.
- Waarom een deel van mijn karakter niet in staat is om een ander te negeren, de activist in mij, de anti-hypocriet, de feminist en mijn hang naar rechtvaardigheid staan altijd aan en laten zich niet temmen.Een deel van het antwoord op de vraag waaróm ik dit doe ligt mogelijk in mijn constitutie, mijn menstype volgens de Ayurveda. Ik heb veel vuur in mij, dat is mijn Pitta kant. Je zou dan ook denken dat Pitta mijn meest dominante constitutie is, dat ik word gedreven door vuur. Maar dat is niet het geval; mijn meest dominante constitutie is Kapha. Een stabiele, geaarde constitutie.
Balans
Mijn Pitta wil wel graag het meest dominante deel van mij zijn, en wanneer ik Pitta voed neemt zij de overhand en raakt mijn Kapha uit balans. Een Kapha uit balans krijgt last van allergieën, gewichtstoename, gewrichtspijnen, onzekerheid en jaloezie. Een aangejaagde Pitta daarentegen zorgt voor een continu vuur in mij en dus een continue strijd en mijn meest pittige en vooral inflexibele kant.
Het tweede deel van het antwoord ligt in het hele idee van de goede vrede bewaren; het valt mij op dat dit gepaard gaat met een ongeschreven afspraak dat we ons niet uitspreken over zeker gedrag maar wel aanvallend reageren op degene die het gedrag aan de kaak stelt. Iets is namelijk slechts te ontkennen of omzeilen zolang het niet hardop wordt uitgesproken. Ben jij degene die dat wel doet dan volgt al snel een reprimande. Door het aan de kaak stellen of niet accepteren van bepaald gedrag snij je iets aan wat mensen ongemakkelijk maakt.
In deze situaties balanceer ik weer op mijn touwtje met aan beide kanten een optie. De optie om de les te leren die men vindt dat ik moet leren; het aan me voorbij laten gaan, ene oor in andere oor uit, de goede vrede bewaren, even mijn grens iets oprekken.
Of de les die ik denk dat ik onbewust gekozen heb om te leren; mezelf op waarde blijven schatten, mezelf lief blijven hebben, vierkant achter mezelf blijven staan wanneer ik besluit me uit te spreken in een situatie die me oncomfortabel maakt óf die toornt aan mijn waarden in dit leven. In mijn leven.
In mijn praktijk krijg ik deze vraag heel vaak, in verschillende situaties en elke keer met een ander jasje aan maar de vraag is steeds hetzelfde.
Doe ik wat er van me wordt verwacht, wat comfortabel is voor de ander of doe ik wat goed voelt voor mij? Durf ik te luisteren, te voelen wat goed is voor mij en durf ik vervolgens te handelen op basis van een geweldloze intentie naar mezelf en naar de ander. Binnen de Yoga Filosofie noemen we dit Ahimsa. (Geweldloosheid)
Voor mij zijn de Westerse en de Oosterse wetenschap op dit gebied prachtig complementair aan elkaar. In de Westerse en Psychotherapeutische benadering spreken we over het Imposter Syndrome. In de Oosterse en Boeddhistische filosofie over de Inner Criticus of over Mara.
Wanneer je deze twee benaderingen aan elkaar koppelt krijg je een prachtig inkijkje in hoe en waarom jouw inner criticus zich laat zien. Is jouw Inner Criticus, jouw Mara, intern of extern? Met een herkenbare stem of een onherkenbare stem? Op welke momenten spreekt Mara / jouw inner criticus tot je?
Vervolgens kunnen we deze antwoorden invoegen in jouw levensscript en met die inzichten leer je Mara herkennen, en zelfs erkennen en liefhebben.
Het leren kennen en liefhebben van Mara gaat gepaard met het liefhebben van jouw 2 kanten, van jouw disbalans van je lijf en geest en het liefhebben van de keuzes die je maakt op basis van geweldloosheid naar jezelf en de ander.
Mijn meest succesvolle cursus tot nu toe ‘ Mara’ komt binnenkort online zodat je op je eigen tempo gebruik kunt maken van de lessen en opdrachten. Samen met de feedback en hulp van de live gasten uit de eerste lichting heb ik de cursus kunnen finetunen zodat deze ook op deze online manier een daadwerkelijk verschil zal gaan maken in jouw leven.
Wil jij jezelf verzekeren van de Mara Cursus zodra deze online komt? Schrijf je dan hier vooraf in en krijg als eerste een aanmeldlink inclusief early bird korting.
Klik hier om je in te schrijven voor de Wachtlijst Mara Cursus